Dlaczego witamina D jest taka ważna?

Dlaczego witamina D jest taka ważna?

O witaminie D mówi się coraz częściej i więcej, bo to niezwykły związek. Stan wiedzy na temat witaminy D się poszerza, zauważamy jej coraz większy wpływ na zdrowie. W związku z tym, że oficjalnie od października do kwietnia zalecana jest suplementacja tą witaminą postanowiłem przedstawić najważniejsze informacje dotyczące witaminy D.

Zacznijmy od kwestii diety – witamina D występuje w żywności w dwóch formach:
• Witaminy D3 (cholekalcyferol) – występuje jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego np. tłustych rybach, olejach rybich, jajach.
• Witaminy D2 (ergokalcyferol) – znajdziemy go w tkankach roślin, drożdżach i grzybach.
Szacuje się, iż z dietą dostarczamy średnio od 100 do 200 IU (jednostek międzynarodowych) na dobę, co stanowi 10-20% dziennego zapotrzebowania. Głównym źródłem witaminy D dla ludzi jest endogenna synteza wskutek ekspozycji na światło słoneczne.

W Polsce w okresie od maja do września możemy liczyć na syntezę skórną witaminy D w godzinach od 10 do 15. Wystarczy, że przy sprzyjającej, słonecznej pogodzie wyskoczysz na 15 minut z odkrytymi przedramionami i podudziami (>18% powierzchni ciała). Niby proste, ale jednak wiele osób z uwagi na pracę ma trudność w zrealizowaniu tego założenia. Wówczas suplementacja jest dobrym wyborem – wystarczy, że po kolacji dostarczysz odpowiedniej ilości witaminy D.

Co do suplementacji – zdrowym (bez niedoboru czy otyłości) osobom dorosłym zaleca się 800-2000 IU w zależności od masy ciała oraz podaży z dietą. Jakość preparatu ma również znaczenie dlatego polecam wybrać lek bez recepty (OTC), gdzie mamy pewność że przedstawiona zawartość koresponduje z faktycznym stanem.

Markerem zawartości witaminy D w organizmie jest pomiar stężenia 25-hydroksywitamina D [25(OH)D]. Optymalne stężenie wynosi 30-50 ng/dl, które oferuje pełne spektrum korzyści zdrowotnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *