Dieta low FODMAP jako złoty standard żywienia w zespole jelita drażliwego?

Dieta low FODMAP jako złoty standard żywienia w zespole jelita drażliwego?

Charakterystyka zespołu jelita drażliwego (IBS)

Zespół jelita drażliwego charakteryzuje się przewlekłymi, nawracającymi objawami, między innymi: bólem i dyskomfortem w podbrzuszu, wzdęciami, gazami, uczuciem “przelewania” w brzuchu i zmienionym rytmem wypróżnień (od biegunki do zaparć).

Szacuje się, że jednej na siedem osób dolega IBS. Pamiętaj jednak, że diagnostyka leży po stronie lekarza.

Jak leczy się IBS?

Póki co nie znamy dokładnej przyczyny tego schorzenia oraz jedynej słusznej metody leczenia. Istotny element terapii obejmuje zmiana sposobu żywienia.

Dieta low FODMAP

Dieta low FODMAP została opracowana przez naukowców z Monash University. Jej przeznaczeniem jest dietoterapia zespołu jelita drażliwego.

Szacuje się, że 3 na 4 chorych doświadcza istotnego zmniejszenia objawów IBS wskutek przestrzegania diety o niskiej zawartości FODMAP.

Założenia diety low FODMAP mogą być zasadne w przypadku niektórych sportowców (wysoka podaż węglowodanów w diecie) oraz sytuacji np. żywienia okołotreningowego.

Co stoi za skrótem low FODMAP?

F = fermentujące, proces w którym niestawione węglowodany rozkładane są przez bakterie jelitowe z wytworzeniem gazów.

O = oligosacharydy (galakto- i fruktooligosachardy), występują m.in. pszenicy, życie, cebuli, czosnku i nasionach roślin strączkowych.

D = disacharydy (laktoza), zawarte głównie w produktach mlecznych takich jak mleko, jogurt czy twaróg.

M = monosacharydy (fruktoza), znajduje się w miodzie, niektórych owocach np. jabłkach czy gruszkach.

A = “and”, czyli po prostu “i”.

P = poliole (sorbitol i mannitol), obecne w niektórych owocach i warzywach i są używane jako sztuczne słodziki.

Krótko mówiąc, FODMAP to grupa specyficznych węglowodanów, które są szczególnie źle tolerowane przez osoby z zespołem jelita drażliwego (IBS). FODMAP występują naturalnie w wielu (wartościowych) produktach spożywczych i dodatkach do żywności.

Produkty wskazane i niewskazane na diecie low FODMAP

Pełna lista produktów dostępna w aplikacji “”Monash University FODMAP Diet”

Dieta low FODMAP w praktyce

Jest dietą eliminacyjną, która wymaga sporej wiedzy żywieniowej, samodyscypliny i obserwacji (najlepiej w formie dziennika żywieniowego). Wyróżniamy 3 etapy diety low FODMAP:

Etap I – eliminacja produktów zawierających FODMAP

Czas trwania: 2-6 tygodni

Polega na wyeliminowaniu z jadłospisu produktów o wysokiej zawartości FODMAP, a zastąpieniu ich produktami o niskiej zawartości FODMAP.

Etap II – ponowne wprowadzenie produktów o high FODMAP

Czas trwania: 8-12 tygodni

Polega na stopniowym włączaniu produktów bogatych w FODMAP. Najlepiej pojedynczo, obserwując tolerancję.

Etap III – personalizacja diety

Celem tego etapu jest stworzenie indywidualnej diety, która będzie mogła być stosowana przez dłuższy czas z jak najmniejszą ilością ograniczeń.

Dieta low FODMAP – podsumowanie

Dieta o niskiej zawartości FODMAP to dobry punkt wyjścia żywienia w przypadku zespołu jelita drażliwego (IBS).

Należy jednak pamiętać, że przestrzeganie diety low FODMAP to tylko składowa dietoterapii IBS. Oprócz diety istotne są również czynniki pozażywieniowe takie jak zarządzanie stresem, odpoczynkiem czy aktywnością fizyczną.

Dieta low FODMAP to dieta eliminacyjna, która może sprzyjać niedoborom pokarmowym. Jej bezzasadne, długoterminowe stosowanie może przynieść więcej szkód niż pożytku.

Dlatego warto współpracować z wyspecjalizowanym dietetykiem oraz poszerzać swoją wiedzę żywieniową – w tej materii dobrze sprawdza się aplikacja “Monash University FODMAP Diet”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *